Dálniční známka Německo

Řidiči osobních vozů, motocyklů a dalších typů vozidel vyjmenovaných v seznamu, nemusí dosud za používání dálnic v Německu platit žádný dálniční poplatek. Mýtné je vybíráno za průjezd vozidel až od 12 tun. Dále je zohledněn počet náprav a emisní třída projíždějícího vozu. V současné době (údaj září 2014) probíhají v Německu jednání o zavedení mýtného i pro osobní vozy. I když je třeba situaci neustále sledovat, není předpoklad, že by zavedení dálničních poplatků v Německu bylo zavedeno dřív než od roku 2016.

Dálniční známka v Německu

Zeměpisná poloha ve středu Evropy předurčuje, že je Německo průjezdní zemí osobní i nákladní dopravy. Aby do státní pokladny plynul příjem na úhradu škod způsobených na německých dálnicích těžkými nákladními vozy, zavedla německá vláda od roku 2005 výběr mýtného pro vozy na 12 tun. Mýtné platí pro řidiče místní i zahraniční bez rozdílu podmínek.

Mýtný systém, který výši platby spravedlivě vypočítá na základě skutečně ujetých kilometr, počtu náprav a emisní třídě vozu, byl vyvinut v rámci tak zvaných „3P“ – public private partnership, veřejně soukromé partnerství. Proto se  název společnosti Toll Collect vyskytuje v souvislostech s dálničnímu poplatky  v Německu.

Elektronické mýtné

Mýtné od vozů nad 12 tun je v Německu vypočítáváno elektronicky. Placení mýtného (dálniční poplatek a průjezd tunely) lze provést několika způsoby:

  1. Zaplatit je možno prostřednictvím automatického systému Toll Collect se zařízením OBU (on-board unit),
  2. bezhotovostní platbou přes internet,
  3. případně je možno využít platební terminály, které jsou v dostatečném množství k dispozici na dálničních úsecích.

Osvobození od dálničních poplatků

  • Kromě osobních vozů a motocyklů není dálniční poplatek třeba platit za průjezd autobusu. Rovněž neplatí vozidla používaná výhradně k zábavné a cirkusové činnosti, vozidla armády, policie, hasičských sborů a vozidla určená k humanitární pomoci či k zmírnění nouzového stavu.

Automatická platba systémem Toll Collect

Systém automatické platby Toll Collect je určen zejména přepravním firmám, jejich vozy nad 12 tun projíždějí Německem častěji. Vozidlo je nejprve zaregistrováno v systému Toll Colect. Po registraci dostane provozovatel vozu kartu a zařízení OBU (on-board unit) – servisní partner je nainstaluje do vozu. Vůz s kartou je pak sledován pomocí GPS a GSM, respektive je zaznamenáván jeho pohyb po placených úsecích německých dálnic. Jednou měsíčně provede provozovatel vozu  úhradu (několika možnými způsoby). Kartu lze po registraci využít i v Rakousku.

Platba přes internet

Při náhodném průjezdu Německem vozidlem nad 12 tun je možno využít internetovou platbu přes webové stránky toll-collect s německou doménou. Platbu je třeba uskutečnit tři dny před plánovanou cestou a je nutná registrace v systému. Přesné podmínky se zájemce o tuto formu platby dozví na zmiňovaných stránkách.

Poplatkový terminál

Jestliže nemá provozovatel vozu čas k registraci, může dálniční poplatek za průjezd vozu nad 12 tun zaplatit u terminálu, kterých je v Německu k dispozici na tři a půl tisíce a jsou všude tam, kde by je řidič očekával a hledal: u benzínek, na hraničních přechodech, na silničních odpočívkách, v autoservisech. Řidič zadá informace o vozidle, začátek a cíl cesty včetně potřebných průjezdních míst. Systém vypočítá optimální trasu. Platit je možno hotově i jinak. Doklad o zaplacení je třeba mít k dispozici ve vozidle pro případ kontroly.

  • Vývoj situace ohledně placení dálničních oplatků je třeba ve vlastním zájmu sledovat a případné změny vzít na vědomí.

Ilustrační foto: sxc.hu

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno