Nákupy v Německu

Zajet si do Bavorska na nákup, bezhotovostně zaplatit a bez zastávky na celnici a na hraničním přechodu se vrátit zpátky, tak na takovou utopickou myšlenku by se v dobách komunismu vztahovalo snad i několik trestních paragrafů. A ještě v 90. letech by si nikdo v Česku nepomyslel, že nakupování v Německu bude pro nás někdy dokonce finančně výhodné. V současné době jezdíme na nákupy do Německa běžně. A nelákají nás jen přijatelné nebo nižší ceny, ale především „jiná“ kvalita. Že se dá v Německunakoupit lépe než v Česku, není žádné „státní tajemství“.

Stejné zboží, podobné ceny,  jiná kvalita

Třebaže se k nám po otevření trhu dostaly výrobky většiny světových firem, záhy si český spotřebitel povšiml kvalitativní změny výrobků téže značky. Nejmarkantněji se to projevilo u zboží denní spotřeby. Úzkostlivým hospodyňkám neuniklo, že třebaže perou v reklamou vyzdvihovaných prostředcích, jejich prádlo není tak „běloskvoucí“. Že čokoláda není tak čokoládová, jako z Německa. Německá káva téže značky voní a chutná lépe. A tak jedno vedle druhého. A i když to nikdy žádný výrobce oficiálně nesdělil, „tak nějak se ví“, že zboží nadnárodních firem určené pro východní trh je poněkud šizené – aby bylo v zemích s nižší kupní sílou prodejné.

Jenže ona kupní síla v Česku vzrostla, a české obchody na ni reagují permanentním zvyšováním cen. V současné době je situace taková, že i lidé s podprůměrným příjmem si mohou nákupy v Německu dovolit, a na mnoha typech zboží ještě ušetří. A to při vyšší kvalitě nakoupeného zboží, kterou potvrdí každý, kdo v Německu pravidelně nakupuje.

Statistiky nelžou

Není to jen osobní pocit nějakých „germanofilů“. Tak zvaný spotřebitelský koš je předmětem stálého zjišťování a porovnávání cen, kterým se zabývají různé nezávislé agentury. Kontrolní nákupy dělají také mnohé redakce různých periodik, které se zabývají ekonomikou a situací na domácím trhu. Výsledky takových zjišťování jsou zveřejňovány, a nutno přiznat, že ve prospěch německého trhu. Nižší cena německých potravin je do jisté míry způsobena pouze sedmiprocentní daní z přidané hodnoty, ale zvýšená DPH v Česku je pro mnohé české obchody jen příležitostí ke zvýšení marže, i když ji obchodníci vysvětlují zdražením jiných vstupů (pohonné hmoty, energie, minimální mzdy zaměstnanců a podobně).

Je třeba umět vybírat

Na druhou stranu je třeba připomenout, že se nižší ceny než u nás nevztahují na veškeré zboží v Německu a je stále dost výrobků, které se u nás koupí třeba o polovinu levněji. Je třeba vybírat, a to je možno už dopředu, například prostřednictvím letáků německých obchodních řetězců.

Co nejvíc nakupujeme

  • Potraviny (mléčné výrobky, uzeniny a masné výrobky, cukrovinky, více procentní alkohol, ovoce, zelenina, pochutiny, dětské výživy, nápojové koncentráty, káva, čaj, koření, trvanlivé potraviny, tuky a oleje, cukrářské suroviny, ryby a rybí výrobky)
  • Drogistické zboží (prací prášky a aviváže, prostředky osobní hygieny, kosmetika, úklidové prostředky pro domácnost)
  • Oblečení, prádlo a obuv

 

Do Německa nejen na nákupy

Nákupy spotřebního zboží a potravin nemusí být jediným cílem návštěvy Německa. Když se nákup v Německu spojí s prohlídkou nějaké zajímavostiSasku nebo v Bavorsku, není třeba pak úzkostlivě připočítávat finance vynaložené na cestu k celkové ceně nákupu, protože se „rozloží“ i do položky rodinných výletů. Nebo lze naopak nákup pořídit, když do Německa třeba do nějakého zábavního centra nebo akvaparku.

 

Ilustrační foto: sxc.hu

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno